Saturday, November 19, 2011

Buah-buahan berkhasiat yang di sebut di dalam Al-Qur'an





Kita semua tahu bahawa buah-buahan mempunyai banyak khasiat dan Allah menciptakan pelbagai jenis buah, setiap jenis memiliki rasa dan harum tersendiri meskipun semuanya tumbuh di tanah dan air yang sama. buah-buahan dan sayur-sayuran juga merupakan  sumber-sumber vitamin dan nutrisi  yang banyak.  Allah menciptakan tanaman ini dan memperlihatkannya kepada manusia agar mereka mengambil hikmah dan mensyukuri-Nya. Al-Qur`an menyebutkan begitu banyak jenis buah-buahan, yang akan tersedia bagi orang-orang beriman di dalam surga.

berikut adalah jenis buah-buahan berserta hikmah dan manfaat yang disebutkan di dalam Al-Qur`an


1. PISANG
"Berada di antara pohon bidara yang tidak berduri, dan pohon-pohon pisang yang bersusun-susun (buahnya), dan naungan yang terbentang luas, dan air yang tercurah, dan buah-buahan yang banyak, yang tidak berhenti (buahnya) dan tidak terlarang mengambilnya." (al-Waaqi'ah [56]: 28-33)

Pisang, yang kaya dengan vitamin B6, juga buah yang sangat bergizi, terdiri dari air (75%), protein (1.3%) dan lemak (0.6%). setiap buah pisang juga mengandungi karbohidrat dan potassium dalam jumlah yang mencukupi. selain dapat menolong menyembuhkan banyak penyakit, pisang sangat di galakkan untuk menyembuhkan demam, gangguan sistem pencernaan dan kejang-kejang. selain itu, pisang juga menurunkan tekanan darah dan digunakan untuk penyembuhan pelbagai alergi. 

2. ANGGUR
"Lalu dengan air itu, Kami tumbuhkan untuk kamu kebun-kebun kurma dan anggur; di dalam kebun-kebun itu kamu memperoleh buah-buahan yang banyak dan sebagian dari buah-buahan itu kamu makan." (al-Mu`minuun [23]: 19)

anggur boleh menghilangkan rasa penat untuk mereka yang banyak menggunakan kegiatan fizikal dan mental. kandungan besi dan gula di dalam buah anggur yang juga mempergiat produksi darah dan menjadi ubat untuk untuk penderita-penderita liver, ginjal, dan sistem pencernaan. Anggur merangsang berfungsinya ginjal dan membantu mengeluarkan hampas-hampas tubuh seperti urea. Dengan mengeluarkan air yang berlebihan dari tubuh, anggur menurunkan tekanan darah. Anggur juga menguatkan organ jantung, befaedah dalam menyembuhkan bronchitis dan batuk, serta meningkatkan kecantikan kulit kerana anggur membersihkan darah.

3. DELIMA
"Dan Dialah yang menjadikan kebun-kebun yang berjunjung dan yang tidak berjunjung, pohon kurma. Tanaman-tanaman yang bermacam-macam buahnya, zaitun dan delima yang serupa (bentuk dan warnanya), dan tidak sama (rasanya). Makanlah dari buahnya yang bermacam-macam itu bila dia berbuah, dan tunaikanlah haknya di hari memetik hasilnya (dengan dikeluarkan zakatnya);dan janganlah kamu berlebih-lebihan. Sesungguhnya, Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan." (al-An'aam [6]: 141)

Delima, seperti yang disebutkan di dalam Al-Qur`an, mengandungi potassium yang besar nilainya, selain dari mineral-mineral lain seperti fosfor, kalsium, besi, dan sodium, dan vitaman-vitamin A, B1, B2, B3, dan C. Delima dapat memelihara keseimbangan kadar potassium-sodium, buah ini juga menunjang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur, mencegah edema, dan mengurangkan kadar gula yang beredar di dalam darah. selain itu, Delima juga boleh menghilangkan rasa letih otot dan membolehkannya bergerak dengan mudah, dan juga menguatkan jantung.

4. ZAITUN
"Dialah, Yang telah menurunkan air hujan dari langit untuk kamu, sebagiannya menjadi minuman dan sebagiannya (menyuburkan) tumbuh-tumbuhan, yang pada (tempat tumbuhnya) kamu mengembalakan ternakmu. Dia menumbuhkan bagi kamu dengan air hujan itu tanaman-tanaman; zaitun, kurma, anggur, dan segala macam buah-buahan. Sesungguhnya, pada yang demikian itu benar-benar ada tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang memikirkan." (an-Nahl [16]: 10-11)

Kandungan asam linoleik yang terdapat dalam buah Zaitun  sangat bermanfaat bagi ibu-ibu yang menyusui anak. Kekurangan asam linoleik boleh mengurangkan pertumbuhan bayi dan memperbesarkan potensi pada timbulnya beberapa penyakit kulit. Organisasi-organisasi kesihatan, termasuk WHO, menganjurkan orang yang menpunyai penyakit diabetes dan arterioclerosis (penebalan saluran urat darah) tinggi supaya mengambil minyak zaitun yang mengandungi paling kurang 30% asam linoleik. Minyak zaitun juga sangat bagus dan berkhasiat untuk di gunakan dalam masakan. 

5. KURMA
"Dan di bumi ini terdapat bagian-bagian yang berdampingan dan kebun-kebun anggur, tanaman-tanaman dan pohon kurma yang bercabang dan yang tidak bercabang, disirami dengan air yang sama. Kami melebihkan sebagian tanaman-tanaman itu atas sebagian yang lain tentang rasanya. Sesungguhnya, pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang berpikir." (ar-Ra'd [13]: 4)

buah kurma mengandungi fruktosa dan glukosa yang keduanya berkalori tinggi, dan mudah serta cepat dicerna. Kandungan gulanya menenangkan saraf yang gelisah serta memberikan rasa aman pada jiwa. Selain itu, kurma juga sangat bermanfaat bagi wanita hamil dan ibu-ibu yang menyusui anak untuk meningkatkan kesihatan janin di dalam perut ibu, mencegah ibu dari rasa lemah, dan membanyakkan air susu.  kurma segar juga memberikan manfaat besar kepada otak, dengan kandungan 2.2% protein, juga berisi banyak jenis vitamin A, B1, dan B2.

                             



*sumber dari: 
Buku Keindahan Dalam Kehidupan 
(Harun Yahya)


2 comments:

Iffah Afeefah said...

erm anggur je ske hehe

~Nana BamBam~ said...

anggur dan kurma..mmg suke makan.. :)

TERIMA KASIH :)

 
KakiBlog