Saturday, November 6, 2010

kisah benar "mak guard & duit"



Assalamualaikum....
kisah mak guard & duit...
sebenarnya kisah nie dah lama berlaku..
pada hujung tahun 2008...
kisah nie terjadi pada diri saya sendiri...
tiba-tiba teringat pasal kisah nie
tujuan bukan untuk menunjuk atau mengaibkan sesiapa
tapi sekadar ingin berkongsi..
yang baik di jadikan panduan dan yang tidak baik di jadikan sempadan ya..

macam nie kisah nya..
sekitar hujung tahun 2008,semasa cuti semester pengajian
 saya berkerja sambilan sebagai cashier
di pasaraya Carrefour,Kuantan

pada suatu hari,
semasa sedang berkerja,
ada seorang mak cik nie, guard Carrefour
kami borak-borak
dan mak cik tu cerita pada saya yang beliau tiada duit
sampai tak dapat nak bagi anak-anak makan
saya yang baik hati nie berkata... 
(tak laa baik sangat sebenarnya..hehe)
"kalau mak cik tak ada duit, pakai lah duit saya dulu"
saya memang betul-betul ikhlas masa tu..
walaupun sebenarnya saya tak ada duit masa tu
(yelaa..saya belajar lagi kan..dan keluarga saya bukan orang senang, kalau tak, saya tak akan buat kerja sambilan nie...hehe harap faham ye )
kalau nak tau kerja-kerja yang saya pernah buat, tekan sini hehe :))
dan sujujur nya pada waktu itu, duit di wallet saya hanya tinggal RM45
saya pun bagi la semua duit tu pada makcik tersebut..
bahagia nya saya bila tengok wajah makcik tu gembira menerima duit tersebut
dan makcik tu berjanji akan bayar balik bila gaji dah keluar nanti..
saya tak kisah sangat sebab saya tak berapa pakai duit masa tu..
saya nie pandai juga jimat cermat..bukan nak puji ya..hehe
sebab setiap hari saya bawa bekal pergi kerja untuk makan pada waktu rehat
juadah harian saya
nasi putih+ sambal sardin
saya masak sendiri..masak sardin guna rice cooker je tau..hukhuk
tetiba sedih pulak kenang waktu dulu-dulu...sob..soob...:((
tapi saya tak kisah sebab yang penting anak-anak makcik tu dapat makan
saya tak sampai hati nak biarkan anak-anak beliau kelaparan
saya pun ada hati dan perasaan..hehe :))

okey, di pendek kan cerita
setelah tiba hari keluar gaji, makcik tu senyap je dengan saya
mula-mula saya tak kisah...bersangka baik..
mungkin makcik tu tak ada duit lagi
bulan ke bulan dan seterusnya makcik tu senyap dan senyap lagi
sampai makcik tu dah jarang borak-borak dengan saya
macam nak mengelakkan diri je...

pada suatu hari
tanpa saya sangka-sangka
si makcik tu beli "sesuatu"
kalau anda di tempat saya mesti anda tertekan nie..hehe
makcik tu beli sekotak besar mainan budak untuk anak dia
 aik..terkejut saya..
"makcik, kalau tak ada duit buat lah cara tak ada duit, perlu ke mainan tu makcik??
duit makan anak tak ada tak apa ya??"
saya cakap dalam hati jelaa...hehe
 tak sampai hati nak cakap kat makcik tu
tapi...yang pelik nya makcik tu tak nak bayar di kaunter yang saya jaga..
bayar kat kaunter lain
padahal waktu tu kat kaunter saya tak ada pelanggan pun..
makcik tu bayar siap nyorok-nyorok..ingat saya tak nampak ke...huhu
ini betul-betul terjadi..saya tak tipu...patut la tak nak borak-borak dengan saya dah..
lihat..tau kan kenapa..tepuk dada tanya selera ye..hehe

saya bukan apa..cuma pelik dan tak sangka wujud manusia jenis macam tu
kita buat baik dan hormat dia sebagai orang yang lagi tua
tapi dia boleh buat macam nie..huhu
saya pernah juga cakap kat makcik tu saya tak ada duit
dan nak pakai duit..makcik tu jawab dia tak ada duit
tapi beli benda yang bukan keperluan boleh pulak
faham laa makcik..saya belajar lagi..
urmm..sampai sekarang pun makcik tu tak bayar lagi
dan sepi tanpa berita..
lagi satu saya pelik ngn makcik nie
selalu beli topup dan bergayut kat telefon
waktu kerja pulak tu..sepatut nya tak boleh..tapi nyorok-nyorok kat tepi..
makcik nie ibu tunggal...
urmm..tak apa laa
Allah lebih mengetahui..

lagi sekali saya tekan kan,
tujuan saya bukan nak mengaibkan makcik tersebut
cuma ingin berkongsi pengalaman sendiri..
kesimpulannya:
"jangan lah mudah dan terlalu percaya pada orang yang tidak dikenali atau baru dikenali
mahupun yang nampak baik pada luaran tapi ingin mengambil kesempatan ke atas kebaikan
yang kita buat sebenarnya"

lagi satu,
"buat baik berpada-pada,buat jahat jangan sekali"
:)


~sharing is caring~
:)

2 comments:

Emilia said...

efa, sbut psl hal ni, akak pun pnah tkena..siap bohong kate nk pakai duit. nk balik kmpung..nenek sakit. rupe2 dh byk org kne tipu ngan dia, ckp nenek mati...bkn main ramai lg nenek dia rupenye...sama gak, time tu akak study lg.. smpai skrg lom byr. kalau la kite x halalkn duit tu kan??

efa nur said...

akk pun penah kena?kecian kn.huhu
ish..ishh..ishh..xsangka ramai manusia mcm 2 kn..huhu halalkan jelaa kn..huhu

TERIMA KASIH :)

 
KakiBlog